سعید کریمی؛ عظیمه قربانیان؛ سیاوش خلیلی مقدم
دوره 4، شماره 1 ، فروردین 1386
چکیده
مقدمه:همراه با رشد و توسعهی دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی، ضرورت دارد که ساختارهای اداری آنها نیز متناسب با انجام وظایف، هماهنگ با برنامههای کلان دانشگاه رشد نماید. در این راستا عملکرد مالی نکتهی مهمی از مولفههای اصلی مدیریت سازمان است و به منزلهی ابزاری برای نیل به اهداف کارایی و اثربخشی محسوب میشود. هدف این پژوهش ...
بیشتر
مقدمه:همراه با رشد و توسعهی دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی، ضرورت دارد که ساختارهای اداری آنها نیز متناسب با انجام وظایف، هماهنگ با برنامههای کلان دانشگاه رشد نماید. در این راستا عملکرد مالی نکتهی مهمی از مولفههای اصلی مدیریت سازمان است و به منزلهی ابزاری برای نیل به اهداف کارایی و اثربخشی محسوب میشود. هدف این پژوهش برآورد هزینهی سرانه دانشجویی دانشجویان دانشکدهی مدیریت و اطلاعرسانی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سال تحصیلی 86 -85 بوده است. روش بررسی: این پژوهش از نوع پژوهشهای کاربردی است و به روش مقطعی و گذشتهنگر انجام شده و بر اساس آن تمام هزینههای دانشجویان مشغول به تحصیل در دانشکدهی مدیریت واطلاعرسانی پزشکی مورد بررسی قرار گرفته است. الگوی مورد استفاده برای بر آورد هزینهی دانشجویی در این دانشکده مبتنی بر نظام «هزینهیابی بر مبنای فعالیت» بوده و مقصد هزینه در آن خدمات آموزشی دانشکده است. ابزار گردآوری اطلاعات، چکلیستهای محقق ساخته با در نظر گرفتن پیشنهادات صاحبنظران بوده و چکلیستها از روی اسناد مالی دانشکده تکمیل و مورد تحلیل قرارگرفته است. یافتهها: هزینهی سرانهی دانشجویان رشتههای کتابداری پزشکی، کاردانی وکارشناسی مدارک پزشکی، کارشناسی ارشد مدارک پزشکی و مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی به روش هزینهیابی بر مبنای فعالیت در سال تحصیلی 1386- 1385 به ترتیب12565434 ریال، 11503362 ریال، 39120021 ریال و 13745533 ریال محاسبه شده است در حالی که هزینهی دانشجویان به روش هزینهیابی به روش سنتی 13963497 ریال میباشد. نتیجهگیری: بررسی و مقایسهی هزینهی سرانهی دانشجویان دانشکدهی مدیریت و اطلاعرسانی پزشکی در سال 86-1385نشان میدهد که دانشجویان کارشناسی ارشد مدارک پزشکی بیشترین هزینهی سرانه را بین دانشجویان دانشکدهی مدیریت و اطلاعرسانی پزشکی دارا بوده و کمترین هزینهی سرانه دانشجویان مربوط است به دانشجویان کاردانی و کارشناسی مدارک پزشکی. با بررسی سهم هر گروه از هزینهها در هزینهی سرانهی دانشجویان مشخص گردید هزینههای مدرسین و هزینهی فعالیتهای اداری، دانشجویی (شامل واحدهای: ادارهی آموزش، گروههای آموزشی، کتابخانه، امور پژوهشی، امور دانشجویی) بالاترین سهم را در هزینهی سرانهی دانشجو دارا میباشند؛ لذا میتوان از یکسو با تمرکز بیشتر بر این گونه هزینهها برای کاهش منطقی آنها اقدام نموده و از سوی دیگر با افزایش منطقی تعداد دانشجو به اقدامات اصلاحی روی آورد. واژههای کلیدی: هزینهیابی؛ هزینه و هزینهسنجی؛ دانشجویان حرفههای بهداشتی؛ آموزش عالی